Goede praktijk: Back to the future - 6 jaar bevragingen bij beeldschermwerkers

Elk jaar verzamelt VerV goede praktijken uit de realisaties van Erkend Ergonomen en projecten of eindwerken van cursisten ergonomie. In dit artikel licht Stephan Tomlow zijn onderzoek toe met als titel: "Back to the future - Wat kunnen we leren na 6 jaar bevragingen van beeldschermwerkers?". 

Wie ben je, waar werk je en wat is je link met ergonomie?
Ik ben verantwoordelijke ergonomie bij Liantis en mede-oprichter en ondervoorzitter bij VerV. Daarnaast ben ik ook docent en lid van de opleidingscommissie bij de specialisatieopleiding tot preventieadviseur ergonoom van Odisee.

Waar gaat jouw goede praktijk juist over?
Sinds een periodiek medisch onderzoek niet meer verplicht is voor beeldschermwerkers moet een werkgever minstens vijfjaarlijks een risicoanalyse beeldschermwerk maken. Deze risicoanalyse kan aangevuld worden met een bevraging. Samen met collega’s Tom Geens en Marco Vandamme onderzocht ik de resultaten van onze bevraging (onder de naam Health Screen) na 6 jaar sinds de wetswijziging. We onderzochten de resultaten van zo’n 24000 beeldschermwerkers. Naast het onderzoek van de resultaten op zich, werd ook een link gelegd met de effectieve afwezigheden van de respondenten die gekend zijn bij het sociaal secretariaat van onze dienstengroep Liantis.

Wat waren de belangrijkste resultaten of take-aways?

  • Met Health Screen bevragen we zelfgerapporteerde klachten in de 12 maanden voorafgaand aan het invullen van de bevraging. Het aanwezig zijn van zelfgerapporteerde klachten aan de rug, nek en schouders verhoogt significant de kans op afwezigheid in de 12 maanden volgend op het invullen van de bevraging. Deze zelfgerapporteerde klachten zijn dus een indicator van “toekomstige” afwezigheden. Voor andere fysieke klachten was deze significantie niet aanwezig.
  • Met de bevraging peilen we ook naar de ergonomische aspecten van de werkplek. Niet-optimaal ingestelde stoelinstellingen (zithoogte, zitdiepte, armleuning, steun lage rug, dynamiek van de stoel) verhogen het aanwezig zijn van deze zelfgerapporteerde klachten die op hun beurt de kans op afwezigheid verhogen. Ook een tafelhoogte die niet optimaal ingesteld staat verhoogt de kans op de aanwezigheid van deze rug-, nek- en schouderklachten, net zoals een scherm dat niet goed leesbaar is en het niet rechtop blijven zitten bij het lezen op het scherm (figuur 1).
  • Een aantal van deze werkplekfactoren konden we ook rechtstreeks correleren met een verhoogde kans op “toekomstig” verzuim: niet goed ingestelde armleuningen, een scherm dat te hoog opgesteld staat en voorover buigen om het scherm te kunnen lezen.
  • De ernst van de klachten doet ook het aantal dagen “toekomstige” afwezigheid stijgen, ook in combinatie met werkplekfactoren. Iemand met ernstige nekklachten die naar voor buigt om het scherm te kunnen lezen heeft zo’n 3 dagen meer afwezigheid dan een werknemer met even ernstige klachten die rechtop kan blijven zitten om het scherm te kunnen lezen (figuur 2).
  • Beeldschermwerkers die met de armen op ellebooghoogte kunnen werken, een comfortabel ingestelde dynamiek van de stoel hebben en waar de schermhoogte goed opgesteld staat, hebben gemiddeld 2 dagen minder afwezigheid wegens zieke, wanneer ze deze “ideale” werkplek combineren met een regelmatige middagwandeling. Hierbij valt het wel op dat er verhoudingsgewijs meer vrouwen dan mannen zijn, die deze “ideale” combinatie niet hebben.
Figuur 1 werkplekfactoren verhogen de kans op de aanwezigheid van zelfgerapporteerde rug-, nek- en schouderklachten.
Figuur 2 Relatie tussen ernst van nekklachten, afwezigheid en de leeshouding bij lezen op het scherm
 

Besluit
De werkplek optimaal instellen is enkel mogelijk wanneer de werkplek ook voldoende instelbaar is. Zorg dus steeds voor bureaustoelen die voldoen aan de norm NPR1814 en/of EN1335-1, type Ax, een tafel die door de gebruiker in hoogte aanpasbaar is en beeldschermen die gemakkelijk in hoogte en hoek verstelbaar zijn. Meer informatie over deze normen (en nog veel meer) lees je in de praktijkrichtlijn kantoorinrichting van VerV. Een ergonomische beeldschermwerkplek is dus zeker geen nice to have, het ontbreken ervan verhoogt de kans op zelfgerapporteerde klachten en meer afwezigheden bij de werknemers.

Nieuws

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Astrid Van Severen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Lieve De Keyser. Ze is directeur bij Prebes, de vereniging van preventieadviseurs. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie! Lees meer:...
Lees meer

GDPR

U hoorde de laatste maanden misschien wel iets oer de nieuwe wetgeving rond GDPR. Gezien uw privacy van groot belang is, zorgt VerV ervoor dat uw gegevens correct en met zorg behandeld worden. Welke gegevens worden verwerkt? Alle persoonsgegevens die van belang zijn voor het verwerken van jouw...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2017

Met de Ergonomieprijs zet de Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) elk jaar een goede praktijk in de kijker. Winnares dit jaar was Hanne Kenis van Mensura. Ze mocht een elektrische zit-sta tafel in ontvangst nemen. Een overzicht van alle inzendingen en selecties kan je hieronder vinden: Joey Claes,...
Lees meer

Hanne Kenis wint VerV Ergonomieprijs!

De VerV Ergonomieprijs kiest elk jaar een beste praktijk uit de verschillende inzendingen. Het is steeds interessant om te zien hoeveel actoren er op hoog niveau bezig zijn met ergonomie: van studenten LO en productontwerpen tot preventieadviseurs niveau I/II en ergonomie. Hanne Kenis kon de jury...
Lees meer