Goede praktijk: Back to the future - 6 jaar bevragingen bij beeldschermwerkers

Elk jaar verzamelt VerV goede praktijken uit de realisaties van Erkend Ergonomen en projecten of eindwerken van cursisten ergonomie. In dit artikel licht Stephan Tomlow zijn onderzoek toe met als titel: "Back to the future - Wat kunnen we leren na 6 jaar bevragingen van beeldschermwerkers?". 

Wie ben je, waar werk je en wat is je link met ergonomie?
Ik ben verantwoordelijke ergonomie bij Liantis en mede-oprichter en ondervoorzitter bij VerV. Daarnaast ben ik ook docent en lid van de opleidingscommissie bij de specialisatieopleiding tot preventieadviseur ergonoom van Odisee.

Waar gaat jouw goede praktijk juist over?
Sinds een periodiek medisch onderzoek niet meer verplicht is voor beeldschermwerkers moet een werkgever minstens vijfjaarlijks een risicoanalyse beeldschermwerk maken. Deze risicoanalyse kan aangevuld worden met een bevraging. Samen met collega’s Tom Geens en Marco Vandamme onderzocht ik de resultaten van onze bevraging (onder de naam Health Screen) na 6 jaar sinds de wetswijziging. We onderzochten de resultaten van zo’n 24000 beeldschermwerkers. Naast het onderzoek van de resultaten op zich, werd ook een link gelegd met de effectieve afwezigheden van de respondenten die gekend zijn bij het sociaal secretariaat van onze dienstengroep Liantis.

Wat waren de belangrijkste resultaten of take-aways?

  • Met Health Screen bevragen we zelfgerapporteerde klachten in de 12 maanden voorafgaand aan het invullen van de bevraging. Het aanwezig zijn van zelfgerapporteerde klachten aan de rug, nek en schouders verhoogt significant de kans op afwezigheid in de 12 maanden volgend op het invullen van de bevraging. Deze zelfgerapporteerde klachten zijn dus een indicator van “toekomstige” afwezigheden. Voor andere fysieke klachten was deze significantie niet aanwezig.
  • Met de bevraging peilen we ook naar de ergonomische aspecten van de werkplek. Niet-optimaal ingestelde stoelinstellingen (zithoogte, zitdiepte, armleuning, steun lage rug, dynamiek van de stoel) verhogen het aanwezig zijn van deze zelfgerapporteerde klachten die op hun beurt de kans op afwezigheid verhogen. Ook een tafelhoogte die niet optimaal ingesteld staat verhoogt de kans op de aanwezigheid van deze rug-, nek- en schouderklachten, net zoals een scherm dat niet goed leesbaar is en het niet rechtop blijven zitten bij het lezen op het scherm (figuur 1).
  • Een aantal van deze werkplekfactoren konden we ook rechtstreeks correleren met een verhoogde kans op “toekomstig” verzuim: niet goed ingestelde armleuningen, een scherm dat te hoog opgesteld staat en voorover buigen om het scherm te kunnen lezen.
  • De ernst van de klachten doet ook het aantal dagen “toekomstige” afwezigheid stijgen, ook in combinatie met werkplekfactoren. Iemand met ernstige nekklachten die naar voor buigt om het scherm te kunnen lezen heeft zo’n 3 dagen meer afwezigheid dan een werknemer met even ernstige klachten die rechtop kan blijven zitten om het scherm te kunnen lezen (figuur 2).
  • Beeldschermwerkers die met de armen op ellebooghoogte kunnen werken, een comfortabel ingestelde dynamiek van de stoel hebben en waar de schermhoogte goed opgesteld staat, hebben gemiddeld 2 dagen minder afwezigheid wegens zieke, wanneer ze deze “ideale” werkplek combineren met een regelmatige middagwandeling. Hierbij valt het wel op dat er verhoudingsgewijs meer vrouwen dan mannen zijn, die deze “ideale” combinatie niet hebben.
Figuur 1 werkplekfactoren verhogen de kans op de aanwezigheid van zelfgerapporteerde rug-, nek- en schouderklachten.
Figuur 2 Relatie tussen ernst van nekklachten, afwezigheid en de leeshouding bij lezen op het scherm
 

Besluit
De werkplek optimaal instellen is enkel mogelijk wanneer de werkplek ook voldoende instelbaar is. Zorg dus steeds voor bureaustoelen die voldoen aan de norm NPR1814 en/of EN1335-1, type Ax, een tafel die door de gebruiker in hoogte aanpasbaar is en beeldschermen die gemakkelijk in hoogte en hoek verstelbaar zijn. Meer informatie over deze normen (en nog veel meer) lees je in de praktijkrichtlijn kantoorinrichting van VerV. Een ergonomische beeldschermwerkplek is dus zeker geen nice to have, het ontbreken ervan verhoogt de kans op zelfgerapporteerde klachten en meer afwezigheden bij de werknemers.

Nieuws

Prebes Awards niveau II - ergonomie

Tijdens de Prebes Awards werden de beste eindwerken binnen de opleidingen preventieadviseur in de bloemetjes gezet. Bij de preventieadviseur niveau II opleiding was Sara Peeters genomineerd met een eindwerk over ergonomie. Daarom zetten we dit graag in de kijker. Wie ben je, waar werk je en wat is...
Lees meer

Lidgeld VerV 2025

Het lidgeld bij VerV voor 2025 bedraagt 75€. Begin januari zal hiervoor een factuur doorgestuurd worden. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Wie zich bij het Ergonomiecongres lid heeft gemaakt, hoeft in 2025 geen nieuwe bijdrage te betalen. Ook de studenten...
Lees meer

Studiedag "Obesitas en transfers" - 24/04

De AP Hogeschool en VerV organiseren op 24/04 een studiedag rond "Obesitas en transfers: is jouw organisatie klaar voor personen met obesitas?". In de gezondheidszorg leidt de toename van personen met obesitas tot uitval van zorgpersoneel door werkgerelateerde klachten. Het behandelen van mensen...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Barco

Op 22 november ging VerV op bedrijfsbezoek bij Barco, internationaal bekend voor het ontwerpen en ontwikkelen van visualisatieoplossingen. Verv kreeg een interessante toelichting over ClickShare, een draadloos presentatiesysteem ontwikkeld door Barco. Vooral bedoeld om in de wereld van hybride...
Lees meer

Spreker in de kijker - Bart Motmans

Op 21 januari 2025 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma en die laten we graag op voorhand al even aan het woord.  Wie ben je en wat is je link met ergonomie?  Ik ben Bart Motmans,...
Lees meer

SWOT analyse VerV

De Adviesgroep van VerV kwam eind november samen om een SWOT analyse van VerV en het vakgebied ergonomie te maken. Het doet plezier vast te stellen dat de sterke punten sterk overeenkomen met de waarden, missie en visie van VerV. Daarnaast zijn er ook nog groeimogelijkheden zoals het verbreden van...
Lees meer

Sociaal event 2024

Om de leden te bedanken die zich het voorbije jaar geëngageerd hebben voor VerV, organiseren we elk jaar een etentje. Dat is ook de gelegenheid om mensen in de bloemetjes te zetten. Dit jaar gingen immers Filip Buckens en Jan Stofs op pensioen. Hoewel ze nog niet op VerV pensioen gaan, wouden we...
Lees meer

Verslag Prebes activiteiten

Dit najaar organiseerde Prebes in samenwerking met VerV heel wat activiteiten rond de nieuwe wetgeving ergonomie. Deze zet ergonomie immers op de kaart vanaf de ontwerpfase van een werkpost of bij elke aanpassing ervan. Naar aanleiding van de nieuwe wetgeving had VerV enkele tools ontwikkeld om een...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

Dit jaar zag "Erkend Ergonoom" het daglicht. Het is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis...
Lees meer

Woonzorgnet-Dijleland ondertekent zorgcharter

Op 21 oktober ondertekenden algemeen directeur Griet Robberechts, ComfortZorg & Innovatie Expert Jo De Clercq en interne preventieadviseur Maria Bragina namens Woonzorgnet-Dijleland het charter “Ergonomie in de zorg”. Deze intentieverbintenis formaliseert hun jarenlange inzet als...
Lees meer