Haalbare praktijkvoorbeelden telewerken

Nu velen overgaan op telewerken is het tijd om even stil te staan bij de inrichting van de beeldschermwerkplek thuis, ook al beschik je niet over de meest instelbare bureaustoel of tafel. Vermijd lichamelijke klachten door de instellingen van je werkplek te optimaliseren. Vergeet bovendien niet om het zitten regelmatig te onderbreken! Tips voor de werknemer, kinderen en werkgever:

Benieuwd hoe hoog je best zit, waar je rug best ondersteund wordt of hoe hoog je scherm best staat…? Bekijk dan onze brochure over telewerken. In 10 stappen kom je tot een betere werkplek.
 

 

Aangepast meubilair
In de ideale situatie beschik je over een verstelbare bureaustoel, een voldoende grote tafel en een voldoende groot scherm met de bovenrand op ooghoogte. Zelfs als je daar niet over beschikt, kan je met enkele heel eenvoudige tips al een comfortabele situatie creëren:

  • Is je vaste (niet in hoogte verstelbare) stoel te hoog? Gebruik een (schoenen)doos of stevige bak als voetensteun zodat je voeten ondersteund worden. De doos is best gevuld of vervaardigd uit stevig materiaal omdat de bovenzijde anders indeukt.
  • Is je tafel te hoog, maar heb je wel een verstelbare bureaustoel? Gebruik de (schoenen)doos als voetensteun en verhoog de bureaustoel totdat de tafel op ellebooghoogte komt.

  • Is je tafel te laag? Plaats er blokjes onder om de tafel te verhogen tot ellebooghoogte (in een rechte houding).
  • Sluit de rugleuning van de stoel niet goed aan bij je rug of zit de stoel niet comfortabel? Maak gebruik van een kussen voor meer comfort.

    

  • Heb je geen extern beeldscherm? Plaats je laptop op boeken of stapels papier (let op voor oververhitting!) zodat de bovenrand van het scherm op ooghoogte komt. Een verstelbare laptophouder is ook ideaal om je laptop op de gewenste hoogte te brengen. Een extern toetsenbord en muis zijn noodzakelijk.  

  

   V. Verdonck

  • Staat je tafel tegen de muur omdat er geen andere mogelijkheid is? Een reden te meer om regelmatig recht te staan en in de verte te kijken!

Andere praktijkvoorbeelden:

  

 

  

 M. Klaaysen

Heb aandacht voor je houding. Een goede houding begint bij jezelf, ongeacht op welke stoel je zit. Merk je dat je regelmatig onderuit zakt in de stoel? Controleer je instellingen nog een keer (voldoende steun in de rug?), sta even recht of zet jezelf weer terug recht.

Varieer taken en houding
Maak een planning op van wat je tijdens je werkdag thuis wil uitvoeren. Wissel daarbij af in taken om productief te blijven. Hou hierbij rekening met de planning van je partner en kinderen. Stem dit zo goed mogelijk op elkaar af en probeer een “normale” dagindeling te bewaren voor jezelf en voor je kinderen.

Voorbeeld dagindeling voor de kinderen:
De weg naar school kan worden vervangen door een wandeling, bewegingsoefeningen, een fietstocht… Nadien volgt een periode waarin er wordt gewerkt aan schooltaken. Tussen verschillende taken door kunnen ze regelmatig even rechtstaan. Vervolgens is het tijd voor ontspanning (liefst met beweging) en nadien kunnen klusjes worden gedaan zoals bijvoorbeeld het legen van de vaatwasser of het opruimen van kasten. Opnieuw kan weer een werkperiode worden voorzien en volgen (vergelijkbaar met de speeltijden op school) doorheen deze periode regelmatig korte bewegings- of eetpauzes. Nadat de schooltaken en klusjes klaar zijn, is het opnieuw tijd voor een wandeling of fietstocht zoals de “weg terug naar huis”. Ten slotte is het tijd voor ontspanning zoals in de tuin spelen, een boek lezen, kort tv kijken…

Wat kan je extra doen als werkgever?

  • Sensibiliseer de werknemers over een goede instelling van de beeldschermwerkpost en over het belang van beweging tijdens het werk. Deel bovenstaande tips met hen! Bezorg de brochure met 10 tips. Beeldschermwerk thuis is namelijk een gedeelde verantwoordelijkheid.
  • Voorzie degelijk materiaal voor de werknemers. Verschillende opties zijn mogelijk, afhankelijk van de mogelijkheden in het bedrijf:
    • Voorzie een groepsaankoop voor beeldschermen en bureaustoelen.
    • Voorzie verstelbare laptophouders, een extern toetsenbord en muis.
    • Laat de werknemers hun bureaumateriaal van op het werk mee naar huis nemen. Stel logistieke hulp ter beschikking voor het verplaatsen van de bureaustoel, het beeldscherm, toetsenbord en muis.

Nieuws

Ergognoom 2019

Wim Ponsaert is de "ergognoom" van 2019! De studiedag "Goede praktijken in ergonomie" werd geopend met een ergonomiequiz waarin een aantal meerkeuzevragen over 2018 werden afgevuurd. Van alle deelnemers had Wim de meeste goede antwoorden en wint zo de prijs van "ergognoom". "Een ergonoom is een...
Lees meer

Ergoday kantoor: WELL Building Standard 03/04

Deze Ergoday Kantoor draait rond gezonde gebouwen. Daarvoor bestaat een internationaal keurmerk: de WELL Building Standard. In 2018 opende het nieuwe WTC gebouw in Utrecht, dat beantwoordt aan deze normen. Daarom brengen we op 3 april een bezoek aan dit gebouw. In de voormiddag wordt de WELL...
Lees meer

Portret Ann Van Erps

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Ann Van Erps, bedrijfsverpleegkundige ergonomie bij Premed. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Ik...
Lees meer

Sponsors 2019

Ook in 2019 kan VerV rekenen op de steun van enkele sponsors. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, bieden ze ook promotie-acties aan rond de Swopper (Health2Work), Bivo zit-sta tafel (Zitsta) of Work&Move PitStops software (BakkerElkhuizen). Kijk onderaan de logo's of er een actie is, die jij...
Lees meer

Lidgeld 2019

Voor 2018 bedraagt het lidmaatschap 50 euro. Betalen kan via overschrijving op het rekeningnummer: BE49 363 163 574 271. Vermeld in de mededeling "Lidgeld en uw naam". Wie  een factuur nodig heeft, kan de facturatiegegevens doormailen naar info@verv.be. Waarom lid worden? - Netwerken:...
Lees meer

Portret Kitta Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Kitta Van de Velde, preventieadviseur bij Atlas Copco Support Services. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, wat doe je en waar...
Lees meer

Portret Sandra Wera

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sandra Wera, lector ergonomie aan de AP Hogeschool. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie... 1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je? Mijn naam is...
Lees meer

Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de...
Lees meer

Portret Toni Dohogne

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toni Dohogne. Na 40 jaar in de ergonomiewereld is hij nu op pensioen, maar nog steeds actief voor de Podiumkunsten. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op...
Lees meer