Ergoday "Werken met focus"

Op 30 maart vond de Ergoday "Werken met focus" plaats. Met de recente wetgeving rond deconnectie is het relevant even stil te staan met hoe mensen vandaag met focus kunnen werken op kantoor. Als ergonoom kan men via het ontwerp ook de mogelijkheden om te concentreren en deconnecteren stimuleren of ondersteunen.

Altijd "aan"? Balans tussen connectie en deconnectie
Alice Verlinden, KU Leuven - presenatie

De toenemende digitalisering zorgt voor een aantal paradoxen: autonomie, productiviteit en sociaal. Op vlak van autonomie is het vandaag technisch mogelijk om te kiezen waar en wanneer men werkt. Daartegenover staat echter dat de grenzen tussen werk en privé vervangen en men dus toch minder kan deconnecteren. Op sociaal vlak laat ICT toe dat medewerkers op afstand met elkaar samenwerken. Toch creëert dit ook afstand of isolatie omdat men veel minder op kantoor komt. Naar productiviteit toe maakt het steeds verbonden zijn het moeilijker om te focussen. De faciliteiten thuis en op kantoor zijn zo uitgerust dat de technologie overal efficiënt en toegankelijk is. Toch betekent dit ook dat men steeds onderbroken kan worden en de onvoorspelbaarheid toeneemt. Al deze apsecten maken dat deconnecteren niet altijd evident is.

Deconnectie in de onderneming. Wat moet, kan en werkt?
Annick Alders,  Cautius - presentatie

Sinds 1 april moet elk bedrijf afspraken gemaakt hebben rond deconnectie. Toch zal een wetgeving zonder sanctie weinig veranderen. Daarvoor is meer nodig. Een deconnectiebeleid omvat 5 stappen. In de eerste plaats zijn er inderdaad de afspraken rond deconnecteren buiten het werk en daarna deconnecteren binnen de werkuren. Om die policy tot leven te brengen is in de derde stap sensibiliseren nodig om de waarom uit te leggen. Vervolgens dient communicatie om de boodschap uniform en duidelijk tot bij de medewerkers te brengen. Tot slot is er nood aan monitoring voor wie de afspraken niet volgt.

Principes kantoorinrichting voor concentreren en deconnecteren
Siel Vervalle, Liantis - presentatie

Werken met focus of geconcentreerd werken dient centraal te staan vanaf het bedenken van het kantoorconcept. Er zijn vier basistaken op kantoor: concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren. Bij het geconcentreerd werken is er visuele en akoestische privacy nodig. Afleiding door prikkels verstoort immers de productiviteit. Communiceren kan hybride context zowel fysiek als digitaal. Dat dient in aparte ruimtes te gebeuren. Samenwerken betreft het vergaderen, brainstormen, projectwerk,… Om dit te stimuleren kunnen hier meer levendige kleuren gebruikt worden. Tot slot dient er ook ruimte te zijn om te deconnecteren of te ontspannen. Dat is klassiek de koffiecorner of ruimtes waar beweging mogelijk is.

Wat zeggen medewerkers over focus op kantoor en thuis
Pierrick Masure, Leesman - presentatie

De Leesman index bevraagt de “work place experience” of hoe goed de werkomgeving de medewerker ondersteunt. Zo komen ze tot vijf super drivers: geplande meetings, creatieve meetings, leren van anderen, ontspannen en individueel focus werk. Het thuiswerken scoort daarbij heel goed. Het kantoor heeft enkel meerwaarde voor het leren van anderen. De vraag is dan hoe men meer mensen terug naar kantoor kan krijgen of wat men kan doen om het kantoor te verbeteren. Dat is verrassend genoeg meer focus werk mogelijk maken. De grotere meerderheid van de kantoormedewerkers vergadert niet de hele dag. Dat betekent dat men tussendoor geconcentreerd moet kunnen werken. Dat is de meest doorslaggevende factor in de beleving van de werkplek, meer dan het kunnen samenwerken met elkaar. De huidige kantoren scoren doorgaans niet goed op vlak van lawaai met een tevredenheid van 28% in de Benelux.

Meer focus, opportuniteiten en uitdagingen
Wim Ponsaert, ING - presentatie

De evolutie van kantoorgebouwen van ING is van de grote open landschapskantoren naar nieuwe kantoren waarbij nog maximaal 6 à 12 mensen samenzitten. Deze kleinere ruimtes met geconcentreerd werken worden dan gescheiden door vergaderzalen. Om akoestische problemen aan te pakken in bestaande gebouwen hebben ze reeds heel wat geëxperimenteerd. Zo hebben ze positieve ervaringen met sound masking. Hierbij voegt men achtergrondlawaai toe om de spraakverstaanbaarheid te verbeteren. Wandjes aan de bureautafel dienen rondom en heel hoog te zijn om enig effect te hebben. Een akoestisch plafond is dan interessanter en effectiever. Wat noise canceling headsets betreft gaat passieve noise cancelling interessant zijn voor de beller, maar de ontvanger krijgt alle achtergrondlawaai door. Bij actieve noise canceling is het omgekeerd. De beller hoort alle rumoer, maar de ontvanger krijgt hier niets van door. Met adaptieve noise canceling headsets wil men het geluid en de verstaanbaarheid optimaal krijgen voor zowel de beller als de ontvanger.

  

 

 

Nieuws

Spreker in de kijker - Eline Libbrecht

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Eline Libbrecht is adjunct preventieadviseur bij AZ Sint-Elisabeth in Zottegem. Dit jaar studeert ze eveneens af als preventieadviseur ergonomie. Wat ga je...
Lees meer

Spreker in de kijker - Nico Knibbe

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Nico Knibbe van LOCOmotion stond mee aan de wieg van de Tilthermometer, Beleidsspiegel en tal van andere initiatieven uit Nederland. Wat ga je vertellen op het...
Lees meer

Spreker in de kijker - Tineke Lauwers

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Tineke Lauwers is recent afgestudeerd als preventieadviseur ergonomie en werkt bij IDEWE. Wat ga je vertellen op het Ergonomiecongres? Voor mijn eindwerk binnen...
Lees meer

Spreker in de kijker - Roeland Motmans

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Roeland Motmans is ergonoom bij Delhaize, maar bovenal mee organisator van het congres. Wat ga je vertellen op het Ergonomiecongres? In voorbereiding op de...
Lees meer

Europees onderzoeksproject eUlift met VerV als partner

VerV is partner in het Europees onderzoeksproject "eUlift" van Erasmus+. De zorgspecialisten van VerV werken daarbij samen met de andere partners aan een digitaal leerplatform voor verplaatsingstechnieken. De sterkte van het project zijn de Europese partners wat betreft de ergonomische inhoud, de...
Lees meer

Spreker in de kijker - Valerie Vervliet

Het Ergonomiecongres op 24 oktober 2023 komt er snel aan. Graag laten we ook de sprekers aan het woord over hun sessie en verwachtingen. Valerie Vervliet van FOD WASO, de federale overheid voor werk, zal het KB re-integratie 2.0 uit eerste hand toelichten. Wat ga je vertellen op het...
Lees meer

Opleidingen ergonomie

VerV is inhoudelijke partner in drie niveaus van opleidingen ergonomie. Wil je je verder bekwamen in de ergonomie, hou dan volgende data in het achterhoofd. Basisopleiding ergonomie - link Dit is een driedaagse basisopleiding ergonomie, georaganiseerd in samenwerking met Prebes. Doelpubliek zijn...
Lees meer

Vacature freelance coördinator VerV

VerV, Beroepsvereniging voor Ergonomie, is op zoek naar een freelance coördinator om één dag per week VerV te ondersteunen met het organiseren van studiedagen, de administratie en de communicatie. Heb je een passie voor ergonomie? Heb je ideeën hoe het vandaag beter kan? Dan ben jij misschien de...
Lees meer

Sessie in de kijker: ISO45001

ISO45001 is een managementsysteem voor gezond en veilig werken. Dat gaat dus over fysieke belasting, de fysische omgeving, psychosociale belasting en machineveiligheid. Het is een systematiek hoe men risico’s gaat inventariseren, evalueren en verminderen. Benjamin Maris komt op het Ergonomiecongres...
Lees meer

Verslag webinar "Multidisciplinaire aanpak zorg"

Webinar "Multidisciplinaire aanpak ergonomie in de zorg" met als concrete toepassing het introduceren van een maximaal tilgewicht voor leenset op het operatiekwartier. Door een jarenlange samenwerking met alle betrokken stakeholders is deze richtlijn in februari 2023 opgenomen in het advies van de...
Lees meer