Ergoday "Werken met focus"

Op 30 maart vond de Ergoday "Werken met focus" plaats. Met de recente wetgeving rond deconnectie is het relevant even stil te staan met hoe mensen vandaag met focus kunnen werken op kantoor. Als ergonoom kan men via het ontwerp ook de mogelijkheden om te concentreren en deconnecteren stimuleren of ondersteunen.

Altijd "aan"? Balans tussen connectie en deconnectie
Alice Verlinden, KU Leuven - presenatie

De toenemende digitalisering zorgt voor een aantal paradoxen: autonomie, productiviteit en sociaal. Op vlak van autonomie is het vandaag technisch mogelijk om te kiezen waar en wanneer men werkt. Daartegenover staat echter dat de grenzen tussen werk en privé vervangen en men dus toch minder kan deconnecteren. Op sociaal vlak laat ICT toe dat medewerkers op afstand met elkaar samenwerken. Toch creëert dit ook afstand of isolatie omdat men veel minder op kantoor komt. Naar productiviteit toe maakt het steeds verbonden zijn het moeilijker om te focussen. De faciliteiten thuis en op kantoor zijn zo uitgerust dat de technologie overal efficiënt en toegankelijk is. Toch betekent dit ook dat men steeds onderbroken kan worden en de onvoorspelbaarheid toeneemt. Al deze apsecten maken dat deconnecteren niet altijd evident is.

Deconnectie in de onderneming. Wat moet, kan en werkt?
Annick Alders,  Cautius - presentatie

Sinds 1 april moet elk bedrijf afspraken gemaakt hebben rond deconnectie. Toch zal een wetgeving zonder sanctie weinig veranderen. Daarvoor is meer nodig. Een deconnectiebeleid omvat 5 stappen. In de eerste plaats zijn er inderdaad de afspraken rond deconnecteren buiten het werk en daarna deconnecteren binnen de werkuren. Om die policy tot leven te brengen is in de derde stap sensibiliseren nodig om de waarom uit te leggen. Vervolgens dient communicatie om de boodschap uniform en duidelijk tot bij de medewerkers te brengen. Tot slot is er nood aan monitoring voor wie de afspraken niet volgt.

Principes kantoorinrichting voor concentreren en deconnecteren
Siel Vervalle, Liantis - presentatie

Werken met focus of geconcentreerd werken dient centraal te staan vanaf het bedenken van het kantoorconcept. Er zijn vier basistaken op kantoor: concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren. Bij het geconcentreerd werken is er visuele en akoestische privacy nodig. Afleiding door prikkels verstoort immers de productiviteit. Communiceren kan hybride context zowel fysiek als digitaal. Dat dient in aparte ruimtes te gebeuren. Samenwerken betreft het vergaderen, brainstormen, projectwerk,… Om dit te stimuleren kunnen hier meer levendige kleuren gebruikt worden. Tot slot dient er ook ruimte te zijn om te deconnecteren of te ontspannen. Dat is klassiek de koffiecorner of ruimtes waar beweging mogelijk is.

Wat zeggen medewerkers over focus op kantoor en thuis
Pierrick Masure, Leesman - presentatie

De Leesman index bevraagt de “work place experience” of hoe goed de werkomgeving de medewerker ondersteunt. Zo komen ze tot vijf super drivers: geplande meetings, creatieve meetings, leren van anderen, ontspannen en individueel focus werk. Het thuiswerken scoort daarbij heel goed. Het kantoor heeft enkel meerwaarde voor het leren van anderen. De vraag is dan hoe men meer mensen terug naar kantoor kan krijgen of wat men kan doen om het kantoor te verbeteren. Dat is verrassend genoeg meer focus werk mogelijk maken. De grotere meerderheid van de kantoormedewerkers vergadert niet de hele dag. Dat betekent dat men tussendoor geconcentreerd moet kunnen werken. Dat is de meest doorslaggevende factor in de beleving van de werkplek, meer dan het kunnen samenwerken met elkaar. De huidige kantoren scoren doorgaans niet goed op vlak van lawaai met een tevredenheid van 28% in de Benelux.

Meer focus, opportuniteiten en uitdagingen
Wim Ponsaert, ING - presentatie

De evolutie van kantoorgebouwen van ING is van de grote open landschapskantoren naar nieuwe kantoren waarbij nog maximaal 6 à 12 mensen samenzitten. Deze kleinere ruimtes met geconcentreerd werken worden dan gescheiden door vergaderzalen. Om akoestische problemen aan te pakken in bestaande gebouwen hebben ze reeds heel wat geëxperimenteerd. Zo hebben ze positieve ervaringen met sound masking. Hierbij voegt men achtergrondlawaai toe om de spraakverstaanbaarheid te verbeteren. Wandjes aan de bureautafel dienen rondom en heel hoog te zijn om enig effect te hebben. Een akoestisch plafond is dan interessanter en effectiever. Wat noise canceling headsets betreft gaat passieve noise cancelling interessant zijn voor de beller, maar de ontvanger krijgt alle achtergrondlawaai door. Bij actieve noise canceling is het omgekeerd. De beller hoort alle rumoer, maar de ontvanger krijgt hier niets van door. Met adaptieve noise canceling headsets wil men het geluid en de verstaanbaarheid optimaal krijgen voor zowel de beller als de ontvanger.

  

 

 

Nieuws

Portret Carla Slagmulder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Carla Slagmulder, referentie verpleegkundige ergonomie en Begeleider RIZIV-Patiëntenbespreking-EVD bij het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Benieuwd naar haar...
Lees meer

Ergoday zorg - 20/10

De Ergoday zorg 2020 zal de geschiedenis ingaan als een digitale editie. Dat maakte de studiedag er echter niet minder interessant op. De vele praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen boden de nodige inspirate en nieuwe ideeën aan de deelnemers. Ondanks de webinar-vorm werd het een interessante...
Lees meer

Oefensessie "VerV tool staand werken"

Op 24/09 en 08/10 organiseerde VerV een online oefensessie rond de "VerV tool staand werken". Staand werken zijn alle taken die men in een verticale houding doet. Deze brede definitie vraagt ook om een nieuwe aanpak voor de risicoanalyse. De werkgroep industrie heeft daarom de "VerV tool staand...
Lees meer

Verslag intervisie zorg

Op 19 mei 2020 organiseerde de werkgroep ‘zorg’ een intervisie via Teams rond opleidingen ergonomie in de zorg. De verschillende sectoren binnen de zorg waren vertegenwoordigd, alsook de externe preventiediensten en scholen. De bedoeling was om te discussiëren over de benamingen, het takenpakket en...
Lees meer

Portret Ann Gheysen

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Ann Gheysen, bestuurder van DBS Office Supplies en Loff maatkantoren in Waregem. Ontdek hier haar ervaringen en kijk op ergonomie. 1. Wie ben je, waar werk je, wat...
Lees meer

Webinar Human Centric Lighting - 16/10

VerV organiseerde op 16 oktober een webinar over "Human Centric Lighting: mythe of toekomst?". Sprekers waren de onderzoekers van het gelijknamige VLAIO project door KULeuven, Howest en lichtcluster Groen Licht Vlaanderen. De opname en presentatie is te vinden onder het login gedeelte. Naast een...
Lees meer

Verslag webinar "Ergonomie 4.0"

Op 26 juni vond de eerste webinar van VerV plaats rond het thema "Ergonomie 4.0". Roeland Motmans lichtte zijn ervaringen in de retail en logistiek toe met de verschillende innovaties binnen industrie 4.0: robots, goods-to-man, cobots, AI (artificial intelligence), AR (augmented reality) en...
Lees meer

Portret Jordy Boey en Lotte De Vos

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan niet één, maar aan twee leden: een duo-portret van Jordy Boey en Lotte De Vos. Zij zijn respectievelijk voorzitter en referent voor de paramedici in de werkgroep...
Lees meer

Bureelergonomie in 10 talen

Met het onverwacht telewerken lanceerde VerV een gesmaakte campagne hoe je je werkplek best kan instellen. Ondertussen zijn de 10 tips voor een goede inrichting van je werkplek al in 10 talen beschikbaar: Spaans, Italiaans, Duits, Pools, Hongaars, Russisch, Turks, Frans, Engels en Nederlands. Wie...
Lees meer