Ergoday "Werken met focus"

Op 30 maart vond de Ergoday "Werken met focus" plaats. Met de recente wetgeving rond deconnectie is het relevant even stil te staan met hoe mensen vandaag met focus kunnen werken op kantoor. Als ergonoom kan men via het ontwerp ook de mogelijkheden om te concentreren en deconnecteren stimuleren of ondersteunen.

Altijd "aan"? Balans tussen connectie en deconnectie
Alice Verlinden, KU Leuven - presenatie

De toenemende digitalisering zorgt voor een aantal paradoxen: autonomie, productiviteit en sociaal. Op vlak van autonomie is het vandaag technisch mogelijk om te kiezen waar en wanneer men werkt. Daartegenover staat echter dat de grenzen tussen werk en privé vervangen en men dus toch minder kan deconnecteren. Op sociaal vlak laat ICT toe dat medewerkers op afstand met elkaar samenwerken. Toch creëert dit ook afstand of isolatie omdat men veel minder op kantoor komt. Naar productiviteit toe maakt het steeds verbonden zijn het moeilijker om te focussen. De faciliteiten thuis en op kantoor zijn zo uitgerust dat de technologie overal efficiënt en toegankelijk is. Toch betekent dit ook dat men steeds onderbroken kan worden en de onvoorspelbaarheid toeneemt. Al deze apsecten maken dat deconnecteren niet altijd evident is.

Deconnectie in de onderneming. Wat moet, kan en werkt?
Annick Alders,  Cautius - presentatie

Sinds 1 april moet elk bedrijf afspraken gemaakt hebben rond deconnectie. Toch zal een wetgeving zonder sanctie weinig veranderen. Daarvoor is meer nodig. Een deconnectiebeleid omvat 5 stappen. In de eerste plaats zijn er inderdaad de afspraken rond deconnecteren buiten het werk en daarna deconnecteren binnen de werkuren. Om die policy tot leven te brengen is in de derde stap sensibiliseren nodig om de waarom uit te leggen. Vervolgens dient communicatie om de boodschap uniform en duidelijk tot bij de medewerkers te brengen. Tot slot is er nood aan monitoring voor wie de afspraken niet volgt.

Principes kantoorinrichting voor concentreren en deconnecteren
Siel Vervalle, Liantis - presentatie

Werken met focus of geconcentreerd werken dient centraal te staan vanaf het bedenken van het kantoorconcept. Er zijn vier basistaken op kantoor: concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren. Bij het geconcentreerd werken is er visuele en akoestische privacy nodig. Afleiding door prikkels verstoort immers de productiviteit. Communiceren kan hybride context zowel fysiek als digitaal. Dat dient in aparte ruimtes te gebeuren. Samenwerken betreft het vergaderen, brainstormen, projectwerk,… Om dit te stimuleren kunnen hier meer levendige kleuren gebruikt worden. Tot slot dient er ook ruimte te zijn om te deconnecteren of te ontspannen. Dat is klassiek de koffiecorner of ruimtes waar beweging mogelijk is.

Wat zeggen medewerkers over focus op kantoor en thuis
Pierrick Masure, Leesman - presentatie

De Leesman index bevraagt de “work place experience” of hoe goed de werkomgeving de medewerker ondersteunt. Zo komen ze tot vijf super drivers: geplande meetings, creatieve meetings, leren van anderen, ontspannen en individueel focus werk. Het thuiswerken scoort daarbij heel goed. Het kantoor heeft enkel meerwaarde voor het leren van anderen. De vraag is dan hoe men meer mensen terug naar kantoor kan krijgen of wat men kan doen om het kantoor te verbeteren. Dat is verrassend genoeg meer focus werk mogelijk maken. De grotere meerderheid van de kantoormedewerkers vergadert niet de hele dag. Dat betekent dat men tussendoor geconcentreerd moet kunnen werken. Dat is de meest doorslaggevende factor in de beleving van de werkplek, meer dan het kunnen samenwerken met elkaar. De huidige kantoren scoren doorgaans niet goed op vlak van lawaai met een tevredenheid van 28% in de Benelux.

Meer focus, opportuniteiten en uitdagingen
Wim Ponsaert, ING - presentatie

De evolutie van kantoorgebouwen van ING is van de grote open landschapskantoren naar nieuwe kantoren waarbij nog maximaal 6 à 12 mensen samenzitten. Deze kleinere ruimtes met geconcentreerd werken worden dan gescheiden door vergaderzalen. Om akoestische problemen aan te pakken in bestaande gebouwen hebben ze reeds heel wat geëxperimenteerd. Zo hebben ze positieve ervaringen met sound masking. Hierbij voegt men achtergrondlawaai toe om de spraakverstaanbaarheid te verbeteren. Wandjes aan de bureautafel dienen rondom en heel hoog te zijn om enig effect te hebben. Een akoestisch plafond is dan interessanter en effectiever. Wat noise canceling headsets betreft gaat passieve noise cancelling interessant zijn voor de beller, maar de ontvanger krijgt alle achtergrondlawaai door. Bij actieve noise canceling is het omgekeerd. De beller hoort alle rumoer, maar de ontvanger krijgt hier niets van door. Met adaptieve noise canceling headsets wil men het geluid en de verstaanbaarheid optimaal krijgen voor zowel de beller als de ontvanger.

  

 

 

Nieuws

Spreker in de kijker - Rianne Huijbregts

Op 24 april 2024 organiseren AP Hogeschool en VerV een studiedag over ‘Obesitas en transfers’. Rianne Huijbregts deelt die dag haar kennis en ervaringen wat betreft de zorg voor cliënten met obesitas. Wie ben je en wat is je link met ergonomie? Mijn eerste kennis en vaardigheden op het gebied van...
Lees meer

Goede praktijk: Tattoo artist(s) at risk

Elk jaar verzamelt VerV goede praktijken uit de realisaties van Erkend Ergonomen en projecten of eindwerken van cursisten ergonomie. In dit artikel licht Siemen Thijs zijn eindwerk toe met als titel: "Tattoo artist(s) at risk: an ergonomic analysis and comparison".  Wie ben je, waar werk je en...
Lees meer

Expertisecentrum ergonomie 17/02

Op 17 februari was een leerrijke bijeenkomst van het Expertisecentrum Ergonomie. Dit is een platform waar onderzoekers en Erkend Ergonomen elkaar ontmoeten. Doel is te komen tot een kruisbestuiving tussen theorie en praktijk met als resultaat meer ergonomiegerichte onderzoeken en een betere...
Lees meer

Intervisie leerlijn ergonomie - 11/03

De leerlijn ergonomie voor preventieadviseurs beschrijft de leerinhouden voor de verschillende niveaus. Deze inhouden bouwen op van niveau III tot de specialisatie ergonomie. Een leerlijn zorgt voor uniformiteit en continuïteit van de ene naar de andere opleiding. Eenzelfde voorkennis versterkt...
Lees meer

Poll Ergonomiecongres

Op 21 oktober 2025 vindt opnieuw het VerV Ergonomiecongres plaats. Deze poll peilt naar jouw interesses en verwachtingen. Laat het ons weten via onderstaande link. Zo maken we opnieuw een topeditie van dit netwerkevent onder ergonomen en geïnteresseerden in ergonomie. Poll...
Lees meer

Spreker in de kijker - Lieven De Marez

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Tijdens deze studiedag verkennen we de impact van AI op ons werk en welzijn samen met enkele boeiende sprekers, waaronder Lieven De Marez.  Wie ben je en wat doe je?  Ik ben professor...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Atlas Copco

Op 24 februari was VerV te gast bij Atlas Copco Airpower. Ze produceren compressoren, groot en klein. Dat stelt heel wat uitdagingen op vlak van ergonomie, maar ook interessante oplossingen. Tijdens de rondleiding op de werkvloer voerden we in kleine groepjes een Ergoscore uit van een werkpost....
Lees meer

Spreker in de kijker - Kyra Van Den Eynde

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Tijdens deze studiedag verkennen we de impact van AI op ons werk en welzijn samen met enkele boeiende sprekers, waaronder Kyra Van Den Eynde. Wie ben je en wat is je link met AI? Ik heb een...
Lees meer

Spreker in de kijker - Patrick Viaene

Op 25 maart 2025 organiseren we opnieuw een Ergoday Kantoor, dit keer met als thema 'AI op kantoor'. Tijdens deze studiedag verkennen we de impact van AI op ons werk en welzijn samen met enkele boeiende sprekers, waaronder Patrick Viaene. Wie ben je en wat is je link met AI?  Al meer dan...
Lees meer

Werkgroep indienststelling

Begin april starten we met een nieuwe werkgroep rond ergonomie bij indienststelling. Om een goed beeld te krijgen van de huidige aanpak binnen verschillende organisaties, vragen we om voorbeelden of templates van een indienststellingsverslag te delen. Dit kan eenvoudig door een e-mail te sturen...
Lees meer