Portret Petra Bogaerts

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Petra Bogaerts, die toch al een tijdje meedraait in ons ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op de ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je en wat doe je?
Petra Bogaerts, 32 jaar, Janssen Pharmaceutica, bedrijfsverpleegkundige en expert kantoorergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Bij de sollicitatie voor bedrijfsverpleegkundige werd er gevraagd of ik ook interesse had in kantoorergonomie en of ik dat plaatje zou kunnen en willen opnemen. Op dat moment had ik nog niet de nodige kennis, maar door train de trainer sessies, klassikale opleidingen, infossies, studiedagen, etc. over kantoorergonomie heb ik me bijgeschoold.

3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
Ik ben steeds weer fier op elke sensibilisatiecampagne voor onze kantoormedewerkers... Jaarlijks doen we toch wel een aantal acties om onze medewerkers te informeren over hoe ze de stoel correct kunnen instellen, het belang van het zitten regelmatig te onderbreken bij te brengen, aandacht te vragen voor het belang van een goede houding tijdens zittend werk,... We doen dit adhv video’s, hippe one pagers/posters, nieuwsbrieven, infosessies, etc.

Na een werkpostanalyse, waarbij ik iemand heb geholpen bij het correct instellen van de stoel, tafel en randapparatuur voel ik me soms wel eens trots, zeker wanneer de medewerkers meteen melden dat ze met de kleine tips en tricks plots voelen dat ze veel beter zitten. Ook wanneer er kleine beweegprojectjes ontstaan in afdeling, nadat ik daar geweest ben voor een workshop kantoorergonomie. Hierin vermeld ik steeds het belang van het zitten te onderbreken en geef concrete tips mee; bijvoorbeeld om de zoveel tijd een korte stretchbreak inlassen. Leuk om te zien dat de tips ook echt worden toegepast!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
De GPS vind ik een mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Hier heb ik al veel miserie mee bespaard. De GPS zorgt ervoor dat je sneller ter plaatse bent en met minder stress, een win-win.

5. Wat zijn je toekomstplannen in ergonomie?
Ik wil onze medewerkers blijven informeren, en op weg helpen naar een gezonde toekomst door te blijven inzetten op regelmatige sensibilisatie acties.  Zo hoop ik  onze mensen mee op het goede pad van beweging, correcte houding, kennis van stoelinstellingen,... te krijgen.

 

Nieuws

Webinar "praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie" - 29/06

Naar aanleiding van de nieuwe praktijkrichtlijn "Risicoanalyse Ergonomie" organiseerde VerV op 29/06 een webinar om meer toelichting te geven over de vijf stellingen en hoe ze tot stand kwamen. De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's Een participatieve aanpak zorgt voor...
Read more

De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's

De praktijkrichtlijn “Risicoanalyse ergonomie” beschrijft in vijf stellingen de inhoud en criteria van een risicoanalyse ergonomie. Een eerste consensus is dat de risicoanalyse ergonomie 12 ergonomische risico’s onderscheidt. Bij eenzelfde taak kunnen meerdere ergonomische risico’s voorkomen. Het...
Read more

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Read more

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Read more

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Read more

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei organiseerde VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP leert je kijken naar efficiënte oplossingen: Techniek - Organisatie - Persoonlijk. Frank Krause van TNO geeft aan de hand van voorbeelden een...
Read more

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Read more

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Read more

Jolien Maes wint VerV Ergonomieprijs 2020!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2020 was Jolien Maes van Attentia. In haar eindwerk voor preventieadviseur ergonomie deed ze een 3D houdingsanalyse in een supermarkt om de zinvolheid van jobrotatie te onderzoeken. De...
Read more

Portret Alexandra Van Kerkhoven

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Alexandra Van Kerkhoven, preventieadviseur ergonomie bij Liantis en zelfstandig kinesitherapeute in bijberoep. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op...
Read more