Portret Jeroen De Bouvrie

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen De Bouvrie. Als stafmedewerker bij Familiehulp heeft hij reeds heel wat jaren op de teller binnen de zorgsector. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Ik ben Jeroen De Bouvrie, geboren in 1975, gelukkig getrouwd en vader van 2 fantastische dochters. Ik ben afkomstig van Gent en woon reeds een 15tal jaar in de gastvrije stad Ieper. Ik ben van vooropleiding Kinesitherapeut en was steeds geboeid door lichaamsgericht werken en de link naar de mentale toestand van cliënten. Ik heb me gespecialiseerd in Caycediaanse Sofrologie, geef daarrond frequent groepssessies in de regio en heb de eer om voorzitter te mogen zijn van onze beroepsvereniging. Daarnaast ben ik freelance vormingswerker.

Het grootste deel van mijn tijd werk ik echter als expert zorgbeleid binnen Familiehulp provincie West-Vlaanderen rond de domeinen: cliëntgerichte ergonomie, kansarmoede en integrale jeugdhulp. Via coachings, supervisie, adviesverlening en beleidsvoorbereidend werk ondersteunen ik en mijn collega’s van zorgbeleid onze verzorgenden, zorgpartners en beleid rond de diverse doelgroepen waarmee we in de thuiszorg samenwerken.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
In 2003 solliciteerde ik voor een functie van zorgpartner, preventieadviseur én tilcoach in Familiehulp Ieper. De toenmalige functie ‘tilcoach’ sprak me enorm aan omdat ik hierbij –op de werkvloer, bij de cliënt- coachend aan de slag kon gaan met zorgverleners én daarnaast vorming rond transfertechnieken kon geven. Sedert een herstructurering in 2005 kreeg ik de kans om op provinciaal niveau rond cliëntgerichte ergonomie te werken voor Familiehulp.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
De manier waarop ik, samen met mijn collega’s uit de andere provincies, de functie van ‘expert zorgbeleid, domein cliëntgerichte ergonomie’ vorm kon geven binnen Familiehulp.

Op vraag van onze medewerkers ga ik op bezoek bij de cliënt en zorgverleners waar de transfers moeilijker verlopen. In dialoog met onze verzorgenden, de cliënt, mantelzorgers, de regionale zorgpartner van Familiehulp en vaak ook andere actoren die betrokken zijn bij de verplaatsingen (verpleegkundigen, kiné, uitleendienst mutualiteit etc.) gaan we dan op zoek naar een aanvaardbare oplossing, waardoor de zorgverlening veilig én kwalitatief kan verderlopen. De focus ligt hierbij duidelijk zowel op ons personeel als de cliënt.

Via het toeleiden naar de correcte hulpmiddelen, het aanleren van specifieke transfertechnieken en/of het hanteren van soms minder gekende hulpmiddelen, het coachen van onze medewerkers tot de dialoog met alle partners… slagen we er vaak in om een relevante en duurzame verbetering in de werksituatie van ons personeel teweeg te brengen. Het gaat over ondersteuning op maat van de medewerkers én de cliënt: aangepast aan hun tempo, ervaringsniveau, fysieke toestand…

Indien dit haalbaar is, gaat dit door bij de cliënt zelf: in de reële werk en leef context. Hierdoor maken we automatisch de vertaalslag van de standaardtechnieken die men in de vorming aangeleerd krijgt, naar individuele ondersteuning: in functie van lichaamsbouw en soms aanwezige fysieke klachten van de hulpverlener, de fysieke en mentale toestand van de cliënt, de aanwezige accommodatie etc.

En daardoor blijft het gewoon super boeiend!

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Alle hulpmiddelen en aanpassingen die ‘langer thuis wonen’ mogelijk maken vind ik waardevol. Maar het wordt pas mooi als ze dusdanig verwerkt worden dat ze opgaan in het gewone meubilair of ook voor niet-zorgbehoevenden een meerwaarde bieden.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Het zou mooi zijn mochten we er de komende jaren in slagen om nog meer de grenzen tussen verschillende disciplines of diensten te overstijgen: multidisciplinair samenwerken mét de cliënt mee aan tafel (of bed); acties opzetten met collega’s uit de groep HRM, preventie, opleiding etc.

 

Nieuws

Verslag studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2022

De jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" in 2022 was opnieuw een topeditie. Op deze nieuwjaarsontmoeting werd teruggeblikt op succesverhalen van het voorbije jaar. Topics waren het hybride werken, mentale vermoeidheid, mensgericht ontwerpen in de zorg en de inzendingen van de VerV...
Read more

Machteld Van de Woestyne wint de VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2021 is Machteld Van de Woestyne van Attentia met het ontwerp van een (rolstoel)toegankelijke aanspuitcabine. Dit was een project bij maatwerkbedrijf Waak en in samenwerking met de...
Read more

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor 2022 had als thema "Hybride werken". Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. De sprekers deelden vernieuwende inzichten in het (her)ontdekken van het hybride werken. Deze interssante studiedag leverde veel...
Read more

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Read more

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Read more

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Read more

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Read more

Intervisie "Verlichting" - 15/11

Op 15 november organiseerde VerV een intervisie rond de werkplekverlichting en dat in het labo lichttechnologie van de KUL te Gent. In de voormiddag kwamen enkele theoretische sessies aan bod met nieuwe inzichten rond verlichting. Het concept "integrale verlichting" en de huidige kennis...
Read more

Goede praktijken maand van de ergonomie

Tijdens de "Maand van de Ergonomie" werden goede praktijken in de kijker gezet. De praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" stelt dat er 12 ergonomische risico's zijn en dat de risicoanalyse oplossingsgericht moet zijn. Daarom zijn hieronder de goede oplossingen gerangschikt per risico. 1....
Read more

Human Factors NL Jaarcongres 2021

Het Human Factors NL Jaarcongres had als toepasselijk thema "Let's get physical". Het was een aangenaam weerzien van collega's in levende lijve. De collega's van de ergonomievereniging uit Nederland hadden dan ook hun beste beentje voorgezet met plenaire sessies en parallelle workshops. De setting...
Read more