Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen!

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Griet De Preter. In 2006 ben ik afgestudeerd als licentiaat arbeidsorganisatie en gezondheid (deze opleiding heet nu milieu- en preventiemanagement). In 2010 heb ik mijn attest preventieadviseur ergonomie behaald.
Sinds 2008 werk ik als ergonoom bij de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) van de Vlaamse overheid. De meeste entiteiten van de Vlaamse overheid zijn bij ons aangesloten, wat betekent dat we voor meer dan 20.000 personeelsleden werken.
Als preventieadviseur ergonomie ben ik onder meer bezig met het uitvoeren van risicoanalyses ergonomie, het verlenen van advies bij bestekken, aankopen van arbeidsmiddelen of werkplekinrichting, informeren en sensibiliseren van personeel via onder andere infosessies en het geven van individuele adviezen voor personeelsleden met fysieke klachten.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Ergonomie vormde een belangrijk onderdeel van mijn opleiding, evenals vakken die er verband mee houden, zoals fysiologie en biomechanica. Naast fysieke ergonomie, kwam ook cognitieve ergonomie aan bod, waarmee het belang van mentale belasting benadrukt werd. Beide domeinen vind ik zeer interessant. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe job en een vacature voor ergonoom zag, heb ik niet getwijfeld. Ik haal veel voldoening uit mijn job, omdat je mensen kan ondersteunen in het voorkomen of beperken van klachten. Het is motiverend dat je kan bijdragen aan een beter welzijn van de medewerkers en dat laat zich merken aan de positieve reacties die we vaak krijgen.
 
3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?

Vorig jaar was het tijd om ons raamcontract voor bureaustoelen te vernieuwen. Bij de vorige contracten kregen we wel de kans om input te geven, maar uiteindelijk was meestal de prijs doorslaggevend bij de keuze. Door een nauwere samenwerking met Het Facilitair Bedrijf, dat instaat voor de opmaak van de raamcontracten, konden we deze keer de ergonomische criteria een veel belangrijkere rol laten spelen. We hopen dat met de nieuwe bureaustoel meer mensen comfortabel en dynamisch kunnen zitten en dat minder mensen nood zullen hebben aan een ‘bureaustoel op maat’. Daarnaast is er ook onder andere een raamcontract gekomen voor zit-statafels en werden deze al in verschillende kantoren geïntroduceerd. Bij nieuwe projecten voor kantoorinrichting van Het Facilitair Bedrijf zullen vanaf nu minstens 20% zit-statafels voorzien worden. Mits de nodige sensibilisatie van de medewerkers, is dat zeker een goede preventieve aanpak.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?

Als mama van jonge kindjes ben ik in de wolken met een autostoel die om zijn as kan draaien, zodat je je niet in onmogelijke houdingen moet wringen om je kindje vast te klikken in de wagen. Dat is veel minder belastend voor de rug en je kan bovendien beter beoordelen of de riempjes wel goed zijn aangespannen. Aangenamer voor ouder én kindje!

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik hoop dat we onze dienstverlening binnen de Vlaamse overheid verder kunnen uitbouwen en meer mensen bewust maken van het belang van ergonomie. Zeker op lange termijn kan een investering in ergonomie positieve effecten opleveren, maar helaas wordt vaak enkel naar de kosten op korte termijn gekeken. Met het vooruitzicht dat we langer zullen moeten werken en ook steeds ‘meer met minder’ moeten doen, zal ergonomie alleen maar aan belang winnen. Hopelijk kunnen we onze leidend ambtenaren daarvan overtuigen, zodat we op termijn voornamelijk preventief kunnen werken.

 


 

 

Nieuws

Portret Jeroen Lauwereys

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jeroen Lauwereys, country manager BeLux. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie! 1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?  Mijn naam is...
Read more

Human Factors NL Jaarcongres 2019

Op 28 en 29 november 2019 vindt het Human Factors NL Jaarcongres plaats in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. Congresthema is  "Evolutie, Revolutie!". Naast plenaire key note speakers zijn er ook parallelle sessies. VerV vult daar trouwens eentje van in. Inschrijving is vanaf nu mogelijk....
Read more

Portret Dirk Vermeulen

Op 15 juli is Dirk Vermeulen plots van ons heengegaan. Hij is 61 jaar geworden... Hoewel hij op de vooravond van zijn pensioen was, was hij nog zeer actief in het verenigingsleven. Hij was voorzitter van de vereniging voor bedrijfsverpleegkundigen, jarenlang lid van de ergonomievereniging en...
Read more

KB Gezondheidstoezicht en ergonomie

In juni werd codex boek I titel 4 rond het gezondheidstoezicht aangepast. De periodiciteit van de periodieke medische onderzoeken door een arbeidsarts wordt versoepeld. Bijkomend kunnen verpleegkundigen ingezet worden voor aanvullende medische handelingen zoals specifieke vragenlijsten. Voor...
Read more

Themabijeenkomst exoskeletten NL

De ergonomievereniging uit Nederland, Human Factors NL, organiseerde een themabijeenkomst rond exoskeletten. Als introductie werd een bezoek gebracht aan het Dreamlab van TUDelft. Hier werken studenten aan zonnewagens, actieve exoskeletten, raketten, zonneboten, enz... om deel te nemen aan...
Read more

Charter "Ergonomie in de zorg" 2019

Het charter “Ergonomie in de zorg” verzamelt de zorginstellingen die inzetten op ergonomie en een gezonde zorg. Ze engageren zich met de principes of intenties uit de praktijkrichtlijn “manueel verplaatsen van personen” van de Vlaamse Ergonomie Vereniging, VerV. Deze is het resultaat van een brede...
Read more

10-10-10-campaign

On 11 October at 10 a.m. we all stand up for 10 minutes Will you participate too? With this call, we ask everyone with a sedentary profession to collectively switch work postures for 10 minutes at 10 a.m. on 11 October. That means: stop sitting and stand up or move instead. You can participate from...
Read more

Campagne 10-10-10

Le 11 octobre à 10 heures, nous nous levons tous pendant 10 minutes Allez-vous aussi participer ? Avec cet appel, nous demandons à ceux qui ont une profession sédentaire de changer collectivement de posture de travail pendant 10 minutes le 11 octobre à 10 heures. C’est-à-dire :...
Read more

Verslag Prenne 13/06/2019

VerV was goed vertegenwoordigd op dit netwerkevent voor preventieadviseurs. Prebes zorgde wederom voor een puike organisatie met drie sprekers over ergonomie. Naast onze sponsors had ook VerV deze keer zijn eigen beursstand, een primeur. Kristien Selis (IDEWE) Het ergonomiebeleid bij UZ Leuven is...
Read more

eUlift slotevent

eUlift is een innovatief concept om de mobiliteit van de patiënten te evalueren en correcte verplaatsingstechnieken aan te leren via 3D-animaties. Resultaat van dit Europees onderzoeksproject is de innovatieve app eUlift, ontwikkeld voor zorgverlenders. De interactieve app gericht op ergonomie...
Read more