Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen!

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Griet De Preter. In 2006 ben ik afgestudeerd als licentiaat arbeidsorganisatie en gezondheid (deze opleiding heet nu milieu- en preventiemanagement). In 2010 heb ik mijn attest preventieadviseur ergonomie behaald.
Sinds 2008 werk ik als ergonoom bij de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) van de Vlaamse overheid. De meeste entiteiten van de Vlaamse overheid zijn bij ons aangesloten, wat betekent dat we voor meer dan 20.000 personeelsleden werken.
Als preventieadviseur ergonomie ben ik onder meer bezig met het uitvoeren van risicoanalyses ergonomie, het verlenen van advies bij bestekken, aankopen van arbeidsmiddelen of werkplekinrichting, informeren en sensibiliseren van personeel via onder andere infosessies en het geven van individuele adviezen voor personeelsleden met fysieke klachten.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Ergonomie vormde een belangrijk onderdeel van mijn opleiding, evenals vakken die er verband mee houden, zoals fysiologie en biomechanica. Naast fysieke ergonomie, kwam ook cognitieve ergonomie aan bod, waarmee het belang van mentale belasting benadrukt werd. Beide domeinen vind ik zeer interessant. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe job en een vacature voor ergonoom zag, heb ik niet getwijfeld. Ik haal veel voldoening uit mijn job, omdat je mensen kan ondersteunen in het voorkomen of beperken van klachten. Het is motiverend dat je kan bijdragen aan een beter welzijn van de medewerkers en dat laat zich merken aan de positieve reacties die we vaak krijgen.
 
3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?

Vorig jaar was het tijd om ons raamcontract voor bureaustoelen te vernieuwen. Bij de vorige contracten kregen we wel de kans om input te geven, maar uiteindelijk was meestal de prijs doorslaggevend bij de keuze. Door een nauwere samenwerking met Het Facilitair Bedrijf, dat instaat voor de opmaak van de raamcontracten, konden we deze keer de ergonomische criteria een veel belangrijkere rol laten spelen. We hopen dat met de nieuwe bureaustoel meer mensen comfortabel en dynamisch kunnen zitten en dat minder mensen nood zullen hebben aan een ‘bureaustoel op maat’. Daarnaast is er ook onder andere een raamcontract gekomen voor zit-statafels en werden deze al in verschillende kantoren geïntroduceerd. Bij nieuwe projecten voor kantoorinrichting van Het Facilitair Bedrijf zullen vanaf nu minstens 20% zit-statafels voorzien worden. Mits de nodige sensibilisatie van de medewerkers, is dat zeker een goede preventieve aanpak.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?

Als mama van jonge kindjes ben ik in de wolken met een autostoel die om zijn as kan draaien, zodat je je niet in onmogelijke houdingen moet wringen om je kindje vast te klikken in de wagen. Dat is veel minder belastend voor de rug en je kan bovendien beter beoordelen of de riempjes wel goed zijn aangespannen. Aangenamer voor ouder én kindje!

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik hoop dat we onze dienstverlening binnen de Vlaamse overheid verder kunnen uitbouwen en meer mensen bewust maken van het belang van ergonomie. Zeker op lange termijn kan een investering in ergonomie positieve effecten opleveren, maar helaas wordt vaak enkel naar de kosten op korte termijn gekeken. Met het vooruitzicht dat we langer zullen moeten werken en ook steeds ‘meer met minder’ moeten doen, zal ergonomie alleen maar aan belang winnen. Hopelijk kunnen we onze leidend ambtenaren daarvan overtuigen, zodat we op termijn voornamelijk preventief kunnen werken.

 


 

 

Nieuws

Verslag studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2022

De jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" in 2022 was opnieuw een topeditie. Op deze nieuwjaarsontmoeting werd teruggeblikt op succesverhalen van het voorbije jaar. Topics waren het hybride werken, mentale vermoeidheid, mensgericht ontwerpen in de zorg en de inzendingen van de VerV...
Read more

Machteld Van de Woestyne wint de VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2021 is Machteld Van de Woestyne van Attentia met het ontwerp van een (rolstoel)toegankelijke aanspuitcabine. Dit was een project bij maatwerkbedrijf Waak en in samenwerking met de...
Read more

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor 2022 had als thema "Hybride werken". Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. De sprekers deelden vernieuwende inzichten in het (her)ontdekken van het hybride werken. Deze interssante studiedag leverde veel...
Read more

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Read more

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Read more

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Read more

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Read more

Intervisie "Verlichting" - 15/11

Op 15 november organiseerde VerV een intervisie rond de werkplekverlichting en dat in het labo lichttechnologie van de KUL te Gent. In de voormiddag kwamen enkele theoretische sessies aan bod met nieuwe inzichten rond verlichting. Het concept "integrale verlichting" en de huidige kennis...
Read more

Goede praktijken maand van de ergonomie

Tijdens de "Maand van de Ergonomie" werden goede praktijken in de kijker gezet. De praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" stelt dat er 12 ergonomische risico's zijn en dat de risicoanalyse oplossingsgericht moet zijn. Daarom zijn hieronder de goede oplossingen gerangschikt per risico. 1....
Read more

Human Factors NL Jaarcongres 2021

Het Human Factors NL Jaarcongres had als toepasselijk thema "Let's get physical". Het was een aangenaam weerzien van collega's in levende lijve. De collega's van de ergonomievereniging uit Nederland hadden dan ook hun beste beentje voorgezet met plenaire sessies en parallelle workshops. De setting...
Read more