Portret Griet De Preter

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Griet De Preter. Als ergonome aan de Vlaamse Overheid draait ze toch al heel wat jaren mee in het ergonomiewereldje. Benieuwd naar haar ervaringen!

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Griet De Preter. In 2006 ben ik afgestudeerd als licentiaat arbeidsorganisatie en gezondheid (deze opleiding heet nu milieu- en preventiemanagement). In 2010 heb ik mijn attest preventieadviseur ergonomie behaald.
Sinds 2008 werk ik als ergonoom bij de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) van de Vlaamse overheid. De meeste entiteiten van de Vlaamse overheid zijn bij ons aangesloten, wat betekent dat we voor meer dan 20.000 personeelsleden werken.
Als preventieadviseur ergonomie ben ik onder meer bezig met het uitvoeren van risicoanalyses ergonomie, het verlenen van advies bij bestekken, aankopen van arbeidsmiddelen of werkplekinrichting, informeren en sensibiliseren van personeel via onder andere infosessies en het geven van individuele adviezen voor personeelsleden met fysieke klachten.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Ergonomie vormde een belangrijk onderdeel van mijn opleiding, evenals vakken die er verband mee houden, zoals fysiologie en biomechanica. Naast fysieke ergonomie, kwam ook cognitieve ergonomie aan bod, waarmee het belang van mentale belasting benadrukt werd. Beide domeinen vind ik zeer interessant. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe job en een vacature voor ergonoom zag, heb ik niet getwijfeld. Ik haal veel voldoening uit mijn job, omdat je mensen kan ondersteunen in het voorkomen of beperken van klachten. Het is motiverend dat je kan bijdragen aan een beter welzijn van de medewerkers en dat laat zich merken aan de positieve reacties die we vaak krijgen.
 
3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?

Vorig jaar was het tijd om ons raamcontract voor bureaustoelen te vernieuwen. Bij de vorige contracten kregen we wel de kans om input te geven, maar uiteindelijk was meestal de prijs doorslaggevend bij de keuze. Door een nauwere samenwerking met Het Facilitair Bedrijf, dat instaat voor de opmaak van de raamcontracten, konden we deze keer de ergonomische criteria een veel belangrijkere rol laten spelen. We hopen dat met de nieuwe bureaustoel meer mensen comfortabel en dynamisch kunnen zitten en dat minder mensen nood zullen hebben aan een ‘bureaustoel op maat’. Daarnaast is er ook onder andere een raamcontract gekomen voor zit-statafels en werden deze al in verschillende kantoren geïntroduceerd. Bij nieuwe projecten voor kantoorinrichting van Het Facilitair Bedrijf zullen vanaf nu minstens 20% zit-statafels voorzien worden. Mits de nodige sensibilisatie van de medewerkers, is dat zeker een goede preventieve aanpak.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?

Als mama van jonge kindjes ben ik in de wolken met een autostoel die om zijn as kan draaien, zodat je je niet in onmogelijke houdingen moet wringen om je kindje vast te klikken in de wagen. Dat is veel minder belastend voor de rug en je kan bovendien beter beoordelen of de riempjes wel goed zijn aangespannen. Aangenamer voor ouder én kindje!

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik hoop dat we onze dienstverlening binnen de Vlaamse overheid verder kunnen uitbouwen en meer mensen bewust maken van het belang van ergonomie. Zeker op lange termijn kan een investering in ergonomie positieve effecten opleveren, maar helaas wordt vaak enkel naar de kosten op korte termijn gekeken. Met het vooruitzicht dat we langer zullen moeten werken en ook steeds ‘meer met minder’ moeten doen, zal ergonomie alleen maar aan belang winnen. Hopelijk kunnen we onze leidend ambtenaren daarvan overtuigen, zodat we op termijn voornamelijk preventief kunnen werken.

 


 

 

Nieuws

Erkend ergonoom

Een Erkend Ergonoom heeft een specialisatie in ergonomie gevolgd, is actief werkzaam en schoolt zich continu bij als ergonoom. Hierbij gelden de internationale criteria als basis. Een onafhankelijke accreditie-instelling, Belgian Institute for Certified Ergonomists (BICE), volgt deze op. De titel...
Read more

Webinar "Evidence based kantoorergonomie" - 19/09

Binnen de specialisatie ergonomie kwamen twee interessante papers aan bod rond curved monitors en blauw licht. Deze topics vormen de basis van deze evidence based webinar rond kantoorergonomie. Het tijdstip is 19/09 om 15u30. Schrijf je hier in! * Gekromde schermen De extra brede schermen met...
Read more

Verslag Congres Navorming 2024

Het Veiligheidsinstituut van de AP Hogeschool organiseert elk jaar een groot bijscholingsevent voor preventieadviseurs, het Congres Navorming. Daar staat ook steevast ergonomie op het programma. VerV kreeg de gelegenheid om de praktijkrichtlijn kantoorinrichting, de Ergoscore en de principes van...
Read more

Webinars 10-10-10

Op 10/10 het zitten 10 minuten onderbreken op kantoor of op school, dat is de 10-10-10 campagne. Dit is een organisatie van VerV en Vlaams Instituut Gezond Leven. Ter gelegenheid van deze campagne staan er op 10 oktober ook twee webinars op het programma. 13u00 Wisselwerken op kantoor in de...
Read more

Studiedag "Nieuwe wetgeving ergonomie in praktijk"

Deze succesvolle studiedag keek naar de toepassing van de wetgeving ergonomie in de praktijk. Uit de toelichting van TWW (arbeidsinspectie) bleek dat de risicoanalyse ergonomie een centrale rol speelt. Aansluitend werd dan ook een nieuwe methode, de Ergoscore, in groepjes ingeoefend. Snel en...
Read more

Nieuwe wetgeving ergonomie

Vanaf 25 mei wordt de nieuwe wetgeving ergonomie van kracht. In de Codex krijgt boek VIII “Ergonomie en preventie van MSA” een nieuwe titel 1, die gaat over de algemene bepalingen. Wat is er belangrijk?   1. Ergonomie vanaf het ontwerp Bij elk nieuw ontwerp en bij elke verandering...
Read more

Het Ergonomiecongres voor de Ergocoach

Voor de Ergocoach in de zorg is het Ergonomiecongres een gelegenheid om nieuwe invalshoeken op te doen. Welke sessies daarvoor interessant zijn? Hier zijn onze suggesties: 1. Hulpmiddelen steunkousen Wie de basisverplaatsingen reeds onder de knie heeft, kan in de track hulpmiddelen vooral...
Read more

Het Ergonomiecongres voor de interne preventieadviseur

Het Ergonomiecongres is een ideale gelegenheid voor de interne preventieadviseur om zijn basiskennis over ergonomie bij te spijkeren. Welke sessies daarvoor interessant zijn? Hier zijn onze suggesties: 1. Ergoscore Zelf aan de slag gaan met de risicoanalyse ergonomie? Een workshop over...
Read more

Laureaat ergonomieprijs: Ergonomische tools - Audi Brussels

Tijdens de Nieuwjaarsontmoeting werd de winnaar van de Ergonomieprijs 2023 in de bloemetjes gezet, maar natuurlijk hebben we daarnaast nog meer interessante inzendingen ontvangen! We lichten in dit artikel heel graag het voorstel toe van Audi Brussels.  Ontwikkeling van nieuwe ergonomische...
Read more

Symposium eUlift

De eUlift app is een digitaal leerplatform voor het verplaatsen van personen. VerV en de Belgische partners presenteerden de resultaten van dit Europees onderzoeksproject. De app kan je downloaden via https://eulift-app.com/. De webversie kan je dan weer hier vinden: https://eulift-webapp.com/. Met...
Read more