Bedrijfsbezoek Audi Brussels
Op 29 februari was VerV te gast bij Audi Brussels voor een bedrijfsbezoek en een uiteenzetting over hoe ze ergonomie aanpakken. Een interessante rondgang liet zien hoe een elektrische wagen wordt opgebouwd en hoe ergonomie reeds in het ontwerp was geïntegreerd. Naast deze heel preventieve aanpak, spelen ze ook reactief heel kort op de bal om mensen optimaal aan het werk te houden.
Link presentatie (.pdf)
Ontwerp
Het eigenaarschap van ergonomie zit bij de industrial engineers. Het zijn de ontwerpers die zelf de interne Audi methode, APSA tool, toepassen en verbeteringen zoeken. Bij een volledig nieuw model zal men 32 maanden op voorhand reeds een evaluatie in 3D doen. Op 18 maanden voor gebruik, organiseert men een workshop met een mock up van de werkpost. Ergonomie komt dus zeer vroeg in het ontwerp aan bod. Mijn hanteert daarbij standaarden, bvb maximale reikhoogte van 1m75, los van de medewerkers die er uiteindelijk zullen werken.
Re-integratie
Wanneer een medewerker zijn werk niet meer kan doen, wordt meteen gekeken voor aangepast werk. De interne arts bepaalt de beperking op dezelfde schaal als de risicoanalyse gebeurt. Zo kan men meteen gaan kijken welke werkposten wel nog mogelijk zijn voor de medewerker. Bij handklachten komen bijvoorbeeld nog alle groene werkposten voor de hand in aanmerking. Bij meer dan één maand afwezigheid contacteren verpleegkundigen de medewerker voor een zorgprogramma. Ze hebben dan ook een interne medische dienst of gezondheidscentrum. Doelstelling is uiteraard de medewerker terug te re-integreren, bij voorkeur op zijn originele werkpost.
Bedankt aan Audi voor de professionele en boeiende ontvangst! Bedankt aan Margot Himpe voor de organisatie!