Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!
Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was Anneleen Leyman van Securex. Ze rolde een ergonomiebeleid uit bij Armonea, gebaseerd op de VerV praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen".
Centraal in het ergonomiebeleid staan de mobiliteitsklassen. Deze bepalen de zorgzwaarte en alzo ook de vereiste hulpmiddelen. Dit zorgde voor een gemeenschappelijke taal voor de 85 woonzorgcentra. Ergocoaches werden opgeleid om deze filosofie uit te rollen en levend houden op de werkvloer. De praktische aanpak en omvang van het project kon de jury het meeste overtuigen. Proficiat!
Andere interessante inzendingen waren:
* Van ergonomieprincipes naar oplossing. Anneleen Verhaeghe, Volvo Truck Center
De medewerkers kregen 10 ergonomische principes aangereikt. Elke keer werd een principe in de kijker gezet, waarmee dan de participatie van de medewerkers werd aangesproken om zelf met ideeën te komen.
* Bandallijn. Bart De Groof, Mivas
De Bandall technologie heeft vooral zijn voordelen op vlak van duurzaamheid. Om deze te implementeren in een productielijn werden alle ergonomische principes mee in rekening genomen om zo welzijn en prestatie te optimaliseren.
* Risicoanalyse op sectorniveau. Anne-Sophie Verrydt, Liantis
Een risicoanalyse op taakniveau is goed gekend. Interessante insteek aan deze inzending was de aanpak op sectorniveau, namelijk die van de dienstencheques. Idee is te vertrekken van een uniforme risicoanalyse die dan elke onderneming verder kan aanpassen naar zijn specifieke situatie in de praktijk.
* Impulspistoolschroevendraaier. Margot Himpe en team Audi, Audi
Bij de Audi kunnen de operatoren zelf goede ideeën aanbrengen om de werkomstandigheden te verbereren. Uit de beste realisaties wordt dan ook een interne prijs uitgereikt. Het losmaken van schroeven na het lakken is niet evident. Daarom implementeerden ze een impulspistoolschroevendraaier.
* Lashing tool. Stijn Verwulgen, UAntwerpen
Het openen en sluiten van containers vraagt veel manuele kracht. Daarop bedacht men vanuit productontwikkeling een nieuwe tool, de lashing tool. Dit is een soort hefboom die toelaat meer kracht te zetten bij zowel het openen als sluiten. Deze tool werd ook uitgetest bij de havenarbeiders en goed bevonden.
Bedankt aan alle inzendingen!